Jak czytać oznaczenia na oponach?

Jak czytać oznaczenia na oponach?

Prawidłowe odczytanie oznaczeń umożliwia prawidłowy dobór opon i ich późniejszą bezproblemową eksploatację. Za pomocą poniższego artykułu w przejrzysty sposób wyjaśnimy Ci znaczenie tajemniczych symboli, które możesz znaleźć na oponach.

Rozmiar opony - na przykład 205/55 R16 91 V

195 - szerokość opony wyrażona w milimetrach.
50 - wartość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości boku opony (miejsce, gdzie znaleźliśmy informację o rozmiarze opony) do szerokości. W tym przypadku wartość "50” oznacza 50 procent z 195 mm, czyli 97,5 mm.
R - konstrukcja radialna - typ budowy opony. 
15 - średnica osadzenia, będąca jednocześnie średnicą obręczy, podana w calach.
82 T - indeks nośności o wartości 82 i indeks prędkości klasy T (o znaczeniu indeksów możesz przeczytać poniżej).

Indeks prędkości - na przykład 205/55 R16 91 V

Najczęściej spotykane indeksy prędkości:
Q do 160 km/h
R do 170 km/h
S do 180 km/h
T do 190 km/h
H do 210 km/h
V do 240 km/h
W do 270 km/h
Y do 300 km/h

Indeks nośności - na przykład 205/55 R16 91 V

Indeks nośności to maksymalne dopuszczalne obciążenie jednej opony przy maksymalnej dopuszczalnej dla danej opony prędkości. Nigdy nie używaj opon z niższym indeksem nośności niż zalecane dla Twojego samochodu.

Przykładowo, gdy opona ma indeks nośności 91, oznacza to, że obciążenie na jedną oponę nie może przekraczać 615 kg. Mnożąc tę wartość przez ilość opon w aucie powinieneś uzyskać wartość nieznacznie większą niż dopuszczalna masa całkowita Twojego samochodu z pełnym obciążeniem (taką informację znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym, w polu F1)

Oznaczenie "VR" lub "ZR" w rozmiarze - na przykład 225/45 ZR17 91 W

Oznaczenie VR lub ZR to wplecione w rozmiar opony indeksy prędkości. Oznaczenia VR i ZR mówią, że daną oponę można użytkować z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do wskazanych prędkości:

  • VR - do 210 km/h,
  • ZR - do 240 km/h.

Dla przykładu: 225/45 ZR17 91 W oznacza, że oponę możesz użytkować z pełnym obciążeniem do prędkości 240 km/h, a prędkość maksymalna dla tej opony 270 km/h.

Oznaczenia eksploatacyjne - na przykład M+S, TWI

Oznaczenie M+S - jest to skrót od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg), symbol używany na oponach zimowych i całorocznych.

Oznaczenie Max Inflation - jest to graniczna wartość ciśnienia dla danej opony.

Oznaczenie ECE, e, E - jest to skrót od Economic Commision of Europe, oznacza, że opona jest dopuszczona do użytku na terenie Unii Europejskiej, innymi słowy ma homologację europejską.

Oznaczenie TWI - jest to skrót od angielskiego Treadwear Indicator (wskaźnik zużycia). Oznaczenie TWI występuje w sześciu miejscach na obwodzie opony (jako występy w rowkach bieżnika) i oznacza granicę dopuszczalnego zużycia rzeźby bieżnika. Gdy bieżnik się zużyje do poziomu wskaźnika TWI jest to równoznaczne z tym, że opona osiągnęła ustawowo wymaganą głębokość 1,6 mm. Należy wtedy pomyśleć o wymianie opony.

Opony wzmacniane - na przykład XL, RF

Oznaczenie XL - to skrót od angielskiego Extra Load, oznacza oponę o większej ładowności, wyższym indeksie nośności niż nośność opony standardowej w danym rozmiarze.

Oznaczenie RF- to skrót od angielskiego Reinforced; opisuje oponę wzmocnioną o podwyższonej ładowności (nośności). Ma znaczenie podobne jak w przypadku opon z symbolem XL.

Inne oznaczenia opon wzmacnianych to np. EXL, RFD, REF, REINF


 

<< powrót do wszystkich aktualności

Logo
Projektowanie stron internetowych Master-NET | Polityka prywatności